Geen toonbeeld van Vlaamse veerkracht

Een marketeer die onbekend wil blijven, zei,” klanten zijn ondankbare honden”. Dat geldt waarschijnlijk ook voor kiezers. Politici zijn de zondebok voor alles en nog. Vele kiezers hebben onrealistische verwachtingen. De realiteit wordt doorkruist door vieze virussen, Poetin-agressie, bevoegdheidsproblemen of gebrekkige samenwerking tussen de federale en de gewestelijke overheden, wereldvreemde rechters en de kuren van Georges-Louis Bouchez, waar Vlaamse politici niets kunnen aan doen, maar soms is alles mogelijk en dan nog valt de prestatie van onze bewindvoerders tegen.

Eén van de problemen waarmee vele Vlamingen zonder salariswagen mee worstelen, is de autokeuring op afspraak. In december 2021 stelde een Vlaams parlementslid daar een vraag over aan de Vlaamse minister van Mobiliteit, Lydia Peeters[1]. De groene kaart die herinnert aan het verstrijken van de geldigheidsdatum van het keuringsbewijs en aan de noodzakelijke autocontrole wordt vijf weken van tevoren verzonden met de bananenboot van de Bpost. Het probleem is dat wanneer de mensen dan en zeker enkele dagen later een afspraak proberen te boeken bij een keuringscentrum, dat niet meer kan voor de vervaldag van het keuringsattest. Een probleem uit het leven gegrepen, waar geen wereldschokkende ingrepen voor nodig zijn.

Peeters gaf een “elite-antwoord”: de groene kaart is slechts een administratieve herinneringskaart. Het is aan eenieder om zelf rekening te houden met de vervaldatum van het keuringsattest. Maar Peeters toonde zich van haar soepelste kant: “We hebben de bedoeling om die in de loop van 2022 zonder tussenkomst van de federale overheid de groene kaart sneller op te sturen. Als we die 7 à 8 weken van tevoren opsturen, is dat ook niet goed, want we zien dat heel wat mensen uitstelgedrag vertonen”.

In mei werd er een opvolgingsvraag gesteld, want de problemen zijn nog altijd dezelfde[2]. L.Peeters heeft overleg gepleegd met de koepel van de autokeuringscentra. “Dat heeft geresulteerd in een aantal actiepunten. Het eerste was de opstart van een project om de groene herinneringskaart eerder naar klanten te sturen. Dat zou zonder de tussenkomst van de federale overheid kunnen gebeuren. Het zal Vlaanderen toelaten om de uitnodigingskaart ruimschoots op voorhand te sturen. (…) De keuringsondernemingen zullen dit samen met het agentschap Digitaal Vlaanderen in 2022 realiseren. Op dit moment zijn de eerste stappen van dit traject succesvol uitgevoerd, met name de koppeling van de erkende keuringsondernemingen met de onlinediensten van het agentschap Digitaal Vlaanderen.

Om het percentage laattijdigheid verder terug te dringen zal dit jaar ook een tweede project opgestart worden in samenwerking met het agentschap Digitaal Vlaanderen. Het gaat om de ontwikkeling van een applicatie via Mijn Burgerprofiel om in eerste instantie de klanten acht weken op voorhand te herinneren aan de periodieke keuring van hun voertuig.

Verder gaan de erkende keuringsondernemingen de online planning die voor de klant zichtbaar is, opentrekken naar idealiter twee maanden, zodat de klanten ook al in een vroeg stadium een afspraak kunnen maken.

Ten slotte gaan de keuringsinstellingen ook nog werk maken van de gereserveerde online vaste tijdssloten. Ze gaan die vergroten, zodat er meer afspraken online kunnen komen”.

Onze tante Lydia blijft herhalen:” Ik zie dat er nog altijd misverstanden zijn, want men spreekt nog over de ‘oproepingsbrief’ of de ‘uitnodigingskaart’, terwijl de groene kaart louter een herinneringskaart is, zoals de sms die men van de tandarts krijgt naar aanleiding van de jaarlijkse controle. Dat is een facultatieve melding, geen oproeping als dusdanig. Het keuringsbewijs is een verplicht boorddocument waarop heel duidelijk vermeld staat tot wanneer het document geldig is. In feite is het aan de chauffeur om zich er twee maanden voor het vervallen van het keuringsbewijs van te vergewissen een afspraak te maken bij een keuringscentrum”.

Wanneer die “toekomstmuziek” zal worden gerealiseerd, blijft onvermeld. Haast en spoed is zelden goed, maar dit is geen toonbeeld van Vlaamse veerkracht. Waarom zou de tevredenheid over de Vlaamse regering tegenvallen? Ingewijden weten uiteraard al lang dat Lydia Peeters een uiterst zwakke minister die vooralsnog de toorn van de media heeft vermeden.


[1] Vraag om uitleg van J.Schauvlieghe aan minister L.Peeters, over autokeuring op afspraak, 8.12.2021 in de commissie Mobiliteit en openbare werken.

[2] [2] Vraag om uitleg van W.Verheyden aan minister L.Peeters, over de aanhoudende problemen bij technische controle voertuigen op afspraak, 12.5.2021 in de commissie Mobiliteit en openbare werken.

Een gedachte over “Geen toonbeeld van Vlaamse veerkracht

  1. Eerlijk, Danny, ik heb met de huidige timing van die groene kaart en dito afspraken al jaaaaren géén probleem gehad…in Geel (of is dat al Olen, of all places?). Telkens boek ik om 07.00 of 07.15u des ochtends. Altijd snel geholpen: mijn auto wordt in het najaar 18 jaar en ik doe al jaren geen voorafgaand “nazicht keuring” in mijn garage 😉👍. Altijd direct goedgekeurd.

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s